maandag 9 januari 2017

Winterliederen in beeld


Wanneer u ooit, ze doen het sinds 2007, bij een Winterliederen-concert aanwezig was, kent u deze muzikanten. En deze foto. Die maakte ik op vrijdag 9 februari 2007 in Oostum. Het was de laatste sneeuwdag die winter.

Ik probeer, als ik artiesten fotografeer, een moment te vangen waarop hun gedachten dezelfde richting dwalen. Of lijken te gaan, dat weet je nooit helemaal zeker van anderen. Uiteraard moet de omgeving, in dit geval het natuurlijke decor, passen bij de boodschap. Winterliederen is vaak te beleven op bijzondere locaties, zoals in schilderatelier Geert Schreuder of in oude kerkjes.
Op zondag 22 januari 2017, bijna 10 jaar na de foto, musiceren Nijland, Ridderbos en Scholte in Garrelsweer. In Het Oude Kerkje. Bijzonderheid is dat bij de entreeprijs een ‘eenvoudige doch voedzame’ wintermaaltijd is inbegrepen. Samengesteld door kunstenaar en kok Leen Kaldenberg. Zijn en mijn wegen gingen een tijdje gelijk; hoewel niet gelijktijdig. Dan heb ik het over De Plaats Melkema in Huizinge, eeuwenoud en jarenlang culinair bastion. Deze lommerrijke locatie is momenteel niet meer veilig als gevolg van de gasbevingen. Leen is blijven koken en ik ben andere dingen blijven doen op het culinaire vlak. En op het artistiek-creatieve: hij schilderijen, ik foto’s en poëzie. Met soms een middag voedsel voor tussen de oren: met Winterliederen.


DECEMBER

Ze knipt een vlam en alle kaarsen branden
ze pakt een toon en alle sparrentakken deinen mee

De hars geurt met het verse hout
totdat de as de sneeuw inslikt
de nacht het licht aangrijst

Hij maakt muziek van kleur in onverwachte varianten
bespeelt haar huid behoedzaam en discreet
-is het fluweel, robijn en parelmoer?

Hun spel wordt bloed en tranen
wanneer in strak kristallenzonnegloren
de vlammen flikkerend doven
een enkele vogel zich schril doet horen

Dan is de duisternis gebroken
klinkt kindergeschrei

© Jos Rietveld

Geen opmerkingen:

Een reactie posten