Sekt na de kanovaart
Niet zolang
nadat de grens tussen Oost- en West-Duitsland wordt opgeheven, drink ik ergens
op een mooie zomeravond een glas sekt. We zijn roezig, voldaan over het kano-traject
dat we hebben afgelegd. Ontspannen genoeg om een drankje al snel lekker te
vinden. Bij deze zit ik meteen weer rechtop: ‘Waàààt is dit???!’ Het is
prima op temperatuur, met een fijne sprankel, droog maar niet gortdroog, fris
en zeker geen kleffe bruis… Het is een sekt afkomstig uit een klein stadje dat
voorheen tot Oost-Duitsland behoort: het is Rotkäppchen en het komt uit Freyburg.
Ik ben nog steeds zwaar enthousiast over deze ontdekking: dit is het betere bubbelwerk, en nog zeer betaalbaar ook. Alle reden om een vakantie later de sektkelders in een van de kleinste wijngebieden van Duitsland, Saale-Unstrut, te bezoeken. Om daar het allergrootste eikenhouten vat van 120.000 liter, goed voor de inhoud van 160.000 flessen, te bekijken. Om het verhaal te horen dat in 1854 begint en als een sprookje met goede en slechtere tijden, deels parallel loopt met de geschiedenis van Duitsland.
Ik ben nog steeds zwaar enthousiast over deze ontdekking: dit is het betere bubbelwerk, en nog zeer betaalbaar ook. Alle reden om een vakantie later de sektkelders in een van de kleinste wijngebieden van Duitsland, Saale-Unstrut, te bezoeken. Om daar het allergrootste eikenhouten vat van 120.000 liter, goed voor de inhoud van 160.000 flessen, te bekijken. Om het verhaal te horen dat in 1854 begint en als een sprookje met goede en slechtere tijden, deels parallel loopt met de geschiedenis van Duitsland.
‘Vanaf nu Rotkäppchen!’
Alleen al de
totstandkoming van de naam is bijzonder: in 1894 krijgt de firma te
maken met de nieuwe ‘Gesetz zum Schutz der Warenbezeichnungen’. Een
internationale wet ter bescherming van productnamen. Het Franse champagnehuis Heidsieck
van Monopole spant een rechtszaak aan. De naam Monopol, zo heet de Duitse sekt
al 40 jaar, kan tot verwarring leiden. De beslissing valt in het voordeel van
Frankrijk. Na aanvankelijk grote paniek besluit de directie tot een oplossing,
zo eenvoudig, dat die geniaal genoemd mag worden: Monopol wordt Rotkäppchen.
Gewoon genoemd naar de rood stanniolen capsule waar de flessen altijd al mee
worden afgesloten.
Sektpromotie
in het westen
De rust keert weer en de sekt ontvangt veel belangrijke internationale prijzen. Tot 1989, als De Muur valt. De omzet keldert want alles uit het westen is hot en producten uit de communistische landen oubo. Omdat de medewerkers vrezen hun werk te verliezen, besluiten ze met elkaar de rest van de wereld ‘hun’ sekt te laten proeven. Ze gaan naar beurzen, jaarmarkten, tentoonstellingen en proeverijen. En, het werkt! Ook kritische proevers en gerenommeerde critici kunnen er niet omheen: deze sekt is prima, wat, uitstekend! Zeker de exclusieve Goldkäppchen Weissburgunder, in gelimiteerde oplage, alleen in Freyburg verkrijgbaar.
De rust keert weer en de sekt ontvangt veel belangrijke internationale prijzen. Tot 1989, als De Muur valt. De omzet keldert want alles uit het westen is hot en producten uit de communistische landen oubo. Omdat de medewerkers vrezen hun werk te verliezen, besluiten ze met elkaar de rest van de wereld ‘hun’ sekt te laten proeven. Ze gaan naar beurzen, jaarmarkten, tentoonstellingen en proeverijen. En, het werkt! Ook kritische proevers en gerenommeerde critici kunnen er niet omheen: deze sekt is prima, wat, uitstekend! Zeker de exclusieve Goldkäppchen Weissburgunder, in gelimiteerde oplage, alleen in Freyburg verkrijgbaar.
Vakantiesuggestie
De omzet stijgt wederom, het bedrijf is gered en springlevender dan ooit. Het bewijs dat voormalig Oost-Duits bedrijf Rotkäppchen in 2002 West-Duitse marktleider Mumm overneemt, zegt al heel veel.
Voor Nederlanders is er één klein detail: om deze godendrank te proeven moet je de grens over want het is in ons land niet te koop. Maar heb je het ooit gedronken, begrijp je Anne Meinhardt, biochemicus en toevallig ook wijnkoningin van haar geboorteregio Saale-Unstrut: ‘De beste plek om een goede wijn op te slaan is de herinnering.’ Ik sluit me graag hierbij aan.
De omzet stijgt wederom, het bedrijf is gered en springlevender dan ooit. Het bewijs dat voormalig Oost-Duits bedrijf Rotkäppchen in 2002 West-Duitse marktleider Mumm overneemt, zegt al heel veel.
Voor Nederlanders is er één klein detail: om deze godendrank te proeven moet je de grens over want het is in ons land niet te koop. Maar heb je het ooit gedronken, begrijp je Anne Meinhardt, biochemicus en toevallig ook wijnkoningin van haar geboorteregio Saale-Unstrut: ‘De beste plek om een goede wijn op te slaan is de herinnering.’ Ik sluit me graag hierbij aan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten