woensdag 8 februari 2017

DRAKENDANS!


De door mij zeer gewaardeerde Henk P. had het me al een paar jaar beloofd: drakendans! Aan het begin van een Chinees Nieuwjaar, bij een van de Chinese restaurants waar hij kind aan huis is. Gisteravond belde hij me. Of ik nog steeds? Jawel, zeker! Dan moest ik morgen naar Appingedam gaan, naar de opening van Gooday. Daar opende mevrouw Hu, die ik toevallig weer wel ken van haar restaurant in Beerta, een groot hotel-restaurant in het voormalige Wapen van Leiden.
Die kans liet ik niet voorbij gaan en na enig geschuif in de agenda word ik, ook zij herkent mij meteen, vanmiddag enthousiast begroet. Ze schenkt me persoonlijk een glas feestbubbels in en na veel handjes schudden en veel uitstekende dim sum en sushi spreekt burgemeester, mevrouw Pot. Samen met loco mevrouw Usmany-Dallinga weten ze de aangeboden heerlijkheden, net als iedereen, goed te waarderen.
De drakendans begint in de Wijkstraat, op de rode loperentree. Ondanks de behoorlijk frisse temperatuur is iedereen naar buiten gekomen om deze Chinese volksdans te aanschouwen. De draak verdrijft, symbolisch, door zijn sierlijk gedans op de maat van trommel en handbekkens, kwade geesten. Of het mooi is? Ja, zeker, nou en of. Familie Hu en Henk P., dankjewel!

Overigens, volgens de Chinese astrologie is 28 januari 2017 t/m 15 februari 2018 het jaar van de Haan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten