vrijdag 29 september 2017

Mag ik toekijken als?


Ik doe navraag bij mij bekende koks en anderen die het zouden kunnen weten. Niemand kent het voorwerp.

Medewerkers, inclusief directeur-conservator mevrouw Ida Stamhuis van de Menkemaborg in Uithuizen, want daar verblijft het voorwerp, glimmend gepoetst in de prachtige keuken, verzekeren mij dat dit een ‘Haze(n)pan’ is. Zeker weten.
En dat er precies een haas in past. Dat, en daar buigt de respectievelijke informatie uiteen, de haas op het rooster (dat overigens niet aanwezig is; ik lichtte stiekem het deksel op) waaronder water hoort, gaar gemaakt werd. Gestoofde haas dus. Kan, is mogelijk. Hoewel, denk ik aan haas, denk ik niet meteen aan een gestoofde. Maar het kan, zeker.

Andere informant, - want meer bronnen aanboren geeft, is mijn overtuiging, een overzichtelijker beeld - dr. Egge Knol, conservator van het Groninger Museum, vertelt dat hij na enig speurwerk een beschrijving vindt in een ‘gedrukt jaarverslag 1924 van het museum’.

Het voorwerp staat geregistreerd als een ‘“T”vormige, vertinde, roodkoperen braadpan, 19de eeuw. Geschenk van de heer B. Dorhout Mees, Groningen.’
‘Naar verluidt’, voegt de heer Knol toe, ‘zou deze van de familie Trip zijn geweest. Hoe ook, oud-Groninger bezit, zoveel is zeker. Of een T-vormige braadpan voor hazen was vermag ik niet te zeggen.’

Ongeveer achtste bron die ik bezig is Google. Ook daar geen afbeelding van een pan als deze. Ook geen hit op soortnaam, ook niet in omringende landen.
Ik ben niet vet overtuigd maar hou het toch op haze(n)pan. Haaspan? Misschien is er een kok te vinden die van Menkemaborg een haas bereiden mag in deze pan?... Enne, mag ik dan toekijken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten