zondag 19 februari 2017

Maarten's verjaardag


Groninger Museum, opening Hide & Seek van beeldend kunstenaar en vormgever Maarten Baas. Hoewel niet op de allereerste rij, volg ik prima zijn comfortabele Engels. Een deel van deze tentoonstelling is uit de jaren 2011 tot 2014, toen hij wat teruggetrokken werkte, toen hij ‘was working under the radar, always re-inventig the wheel’ en ‘people said that he was playing hide and seek’. Alstublieft, vandaar de naam.
Maarten is morgen jarig en hij vertelt dat hij eerder, toevallig ook op deze dag, eens een tentoonstelling opende en nu overweegt hier een gewoonte van te maken: ‘Actually for me it’s cheaper to invite people here’.
Museumdirecteur Andreas Blühm roemt in zijn korte introductie behalve de kunstenaar en zijn bijzondere werken ook het uitstekende bier dat het museum vandaag schenkt, Beerze. Na mijn rondgang proef ik nieuwsgierig: fijn hoppig en niet al te gek percentage dus bescheiden doordrinkbaar. Sinds 1716 van Vessem, Brabantse Kempen en niet uit Beerze, als de naam zou vermoeden. Ik ontmoet een kennis met wie ik -en zij met mij- meer gemeenschappelijk heb dan ik dacht. We praten binnenkort verder; overlappende kunst- en cultuurvisies en werkvelden. Van Hide & Seek blijven mij vooral twee beelden bij: de video van de man aan een bureau met lege ordners en die van een man die door een zolderraam naar verstoft speelgoed en meubilair kijkt. Heel intrigerend, als een thriller in een paar minuten.
Maarten, gefeliciteerd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten