vrijdag 10 februari 2017

EEN LEEUW IS GEEN DRAAK!


Op deze plaats wil ik oprecht mijn excuus aanbieden voor de naam van mijn vorige blog. Die is onjuist. Ik heb namelijk helemaal geen drakendans gezien maar een leeuwendans.
Earl Blijd, een van de aanwezige heren in Appingedam, attendeert mij, terecht, op mijn blunder: LEEUWEN ZIJN GEEN DRAKEN. Al is het alleen maar omdat een leeuw vier poten heeft en een draak geen enkele. In Appingedam waren het inderdaad twee heren die in de ‘huid’ van de leeuw kropen en de leeuw dus zijn vier poten gaven.
Earl Blijd nam overigens in 1984 het leiderschap van Bao Trieu over, de sportschool voor Wushu / Kung Fu waar ook voor de leeuwendans wordt getraind.

In 2009 wordt hij door burgemeester Wallage samen met zijn broer Carl koninklijk geridderd. Omdat er bij Bao Trieu al 25 jaar ‘mensen in allerlei kleuren en etnische achtergronden samen werken en sporten’ (Dagblad van het Noorden, 30 april 2009). En dus ook samen leeuwendansen oefenen. Wat in Appingedam, ondanks de kou, heel soepeltjes gaat en gemakkelijk lijkt maar het bepaald niet is. Heer Blijd en collega’s: bewondering, waardering en respect.

Op de foto: warming-up van een van de leeuwenmannen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten